Czy konsument w gospodarce rynkowej może wpływać na ceny towarów?
Czy konsument w gospodarce rynkowej może wpływać na ceny towarów? Czy konsument ma wpływ na to, jakie są ceny towarów w rynkowej gospodarce?
6 Odpowiedzi
Oczywiście, że ma. Wszystko zależy od podaży oraz pobytu na dany produkt. Jeśli np. telewizor sprzedaje się dobrze, można sobie pozwolić na podwyżkę cen. Działa to podobnie w drugą stronę, jeśli widać, że inny model telewizora nie sprzedaje się dostatecznie dobrze, sklep postanawia obniżyć jego cenę, żeby wyprzedać cały zapas magazynowy.
Tak, konsument może mieć wpływ i realnie ma wpływ. Wszystko jest wynikiem działania praw popytu i podaży.
Konsument i ma wpływ i nie ma wpływu. Jeśli pojedynczy konsument sam bym chciał wpłynąć, raczej mu się nie uda.
Ale jeśli grupa konsumentów zachowuje się podobnie, wtedy zaczyna mieć wpływ. Im większa grupa, w tym większy wpływ.
Ewentualnie wyjątkiem może być sytuacja, kiedy konsument jest milionerem lub miliarderem. Wtedy sam nawet może wpłynąć.
Powiedziałabym nawet, że wszystko zależy od konsumenta, bo jeśli ludzie zupełnie przestają kupować jakiś produkt to zmienia on swoją cenę. Tak samo w przypadku jeśli ktoś zaczyna kupować go dużo. Można to zobaczyć na przykładzie maseczek i żelów antybakteryjnych teraz w trakcie pandemii.
Tak, konsument w gospodarce rynkowej może wpływać na ceny towarów. Kiedy popyt na towar jest wysoki, ceny zazwyczaj rosną; kiedy popyt jest niski, ceny zazwyczaj spadają. Dokonując świadomych wyborów, co i ile kupić, konsumenci mogą pomóc w kształtowaniu warunków rynkowych i wpływać na ceny towarów.
Konsument w gospodarce rynkowej może wpływać na ceny towarów poprzez swój popyt na dobra i usługi. Kiedy konsumenci chcą kupić więcej danego dobra lub usługi, sygnalizują producentom, że jest większy popyt na dany produkt.
Aby zaspokoić ten zwiększony popyt, producenci podnoszą cenę towaru. W miarę jak więcej konsumentów będzie kupować dane dobro lub usługę, cena będzie nadal rosła. Odwrotnie jest w przypadku spadku popytu; ceny będą spadać, ponieważ producenci próbują skusić konsumentów do zakupu ich produktu.