Czy biologia ma znaczenie w rozwoju inteligencji?
Czy biologia ma znaczenie w rozwoju inteligencji? Jaki w rozwoju inteligencji wpływ ma dziedziczenie, a jaki wpływ środowisko? Czy biologia ma duże znaczenie?
5 Odpowiedzi
W przypadku istot ludzkich moim zdaniem biologia nie ma dużego znaczenia. Kluczowe jest, jak wychowywane jest dziecko. Od wychowania dziecka i tego, co widzi, robi, obserwuje, z kim przebywa przez pierwsze kilka lat swojego życia – zależy bardzo dużo. Zależy jego inteligencja, chęć do nauki, nawiązywanie kontaktów z innymi.
Rodzic, który sięgnie po książkę na temat wychowania dzieci, edukuje się w tym temacie, jest dojrzały i nie traktuje dziecka, jak już zapisanej karty – wykona znacznie lepszą pracę, niż rodzic, który twierdzi, że dziecko już rodzi się z określonym charakterem.
Dziecko nie rodzi się z określonym charakterem. Charakter się kształtuje, gdy dziecko się rozwija. Tak samo jak kształtuje się umiejętność mówienia, chodzenia itd.
Czynniki genetyczne również mają na to wpływ, ale jest to wpływ marginalny.
Biologia ma wpływ na rozwój inteligencji dziecka. Zgadzam się z tym, co napisał mój poprzednik.
Ale biologia to nie tylko dziedziczenie. Biologia to też to, co np. jemy. Dziecko, które często przeżywa okresy niedożywienia w okresie dorastania, będzie odznaczać się mniejszymi zdolnościami poznawczymi i słabszym poziomem rozwoju, niż dziecko prawidłowo odżywione.
Ale w sumie to jest kwestia społeczno-biologiczna, ponieważ nierzadko dziecko nie ma co jeść przez rodziców, którzy nie potrafią o to zadbać, lub nie powinni robić dziecka w pierwszej kolejności.
Najważniejsze jest to, jak się dorośli zachowują w stosunku do dziecka i przy dziecku, jaki dają mu przykład, jaką przekazują wiedzę. To jest kluczowe.
Mam kolegę, który pochodzi z rodziny można powiedzieć patologicznej. Miał co jeść i w co się ubrać, ale jego rodzice stosowali wobec siebie nawzajem przemoc fizyczną, a wobec niego przemoc psychologiczną (głównie jego matka).
Jego dziadkowie to też prości ludzie.
Krótko mówiąc, wywodzi się z bardzo prostej rodziny ludzi bez wykształcenia i żadnych odznaczających cech.
Sam skończył studia na piątkach (humanistyczne). W międzyczasie nauczył się w domu programować i nauczył się w domu do perfekcji języka angielskiego. Teraz prowadzi firmę i zarabia niezłą kasę.
Rozmawiałem o jego przeszłości i życiu z nim wielokrotnie. On osiągnął to, co osiągnął, ponieważ nie chciał takiego życia, jak jego rodzice. Duży wpływ na jego postawę i zachowanie mieli niektórzy nauczyciele w szkole. Któraś nauczycielka zachęciła go do czytania książek, gdy był w gimnazjum (w podstawówce nic nie czytał, nawet lektur) i wtedy zaczął się rozwijać.
Cały czas powtarza mi i wszystkim, iż warto czytać. Że dzięki książkom jest tym, kim jest. Mnie nie trzeba powtarzać, ja też czytam. Część zawdzięcza też swojej babci, która mieszkała tuż pod miastem i mógł do niej jeździć w weekendy i wakacje.
Ale jego dzieciństwo odbija się na nim tym, że ma napady gniewu, agresji, negatywnych emocji. Chodzi z tym do psychoterapeuty.
Jego siostra i brat – na nich właśnie odbiło się całe ich dzieciństwo. Najgorzej na siostrze. Brat ma problemy psychologiczne, ale jakoś sobie radzi, chociaż też powinien iść do psychologa, ale podobno nie chce.
Na pewno to, co ten człowiek zrobił ze swoim życiem, nie wzięło się z jego genów. Może biologia miała jakiś tam wpływ na jego rozwój, ale to okoliczności zewnętrzne, pewne wzorce i motywacja zrobiły najwięcej.
Tym się różnimy od zwierząt, że mniej definiuje nas biologia, a bardziej definiuje nas to, co ludzkość dotychczas osiągnęła na płaszczyźnie intelektualnej.
Powszechnie przyjmuje się, że jest około pół na pół. 50% to geny, 50% – środowisko.
Ale moim zdaniem – 20% to geny, 80% to środowisko dziś, w 2022 roku.
To, co jest wybrakowane w genach, można sobie nadrobić dobrą dietą, ćwiczeniami i dyscypliną.
50% geny i 50% środowisko było prawdą mniej więcej do 2000 roku.
Tak, biologia ma znaczący wpływ na rozwój inteligencji. Geny, które dziedziczymy po naszych rodzicach, odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu naszych zdolności intelektualnych. Badania wykazały, że około 50% naszej inteligencji może wynikać z naszego dziedzictwa genetycznego.
Jednak geny nie są jedynym czynnikiem biologicznym wpływającym na inteligencję. Nasz mózg, który jest organem odpowiedzialnym za myślenie, uczenie się i pamięć, jest również ważnym czynnikiem. Mózg jest plastyczny, co oznacza, że jego struktura i funkcja mogą się zmieniać w odpowiedzi na doświadczenia i uczenie się. To, jak używamy naszego mózgu, może wpływać na naszą inteligencję.
Ponadto, zdrowie fizyczne, takie jak dobre odżywianie i regularna aktywność fizyczna, może również wpływać na rozwój naszej inteligencji. Niedożywienie, zwłaszcza w młodym wieku, może prowadzić do trwałych uszkodzeń mózgu, które mogą wpływać na zdolności intelektualne.
Wreszcie, środowisko, w którym żyjemy i rośniemy, może również wpływać na naszą inteligencję. Na przykład, żyjąc w środowisku, które promuje naukę i rozwija ciekawość, jesteśmy prawdopodobnie bardziej inteligentni.
Pamiętaj, że choć biologia ma znaczący wpływ na rozwój inteligencji, nie jest jedynym czynnikiem. Środowisko, kultura, edukacja i doświadczenia życiowe również wpływają na naszą inteligencję.