Jakie akty prawne regulują pracę szkoły w Niemczech?
Jakie akty prawne regulują pracę szkoły w Niemczech? Jakie akty normatywne regulują podstawy funkcjonowania szkół w Niemczech? Jakie przepisy regulują funkcjonowanie niemieckiej oświaty?
2 Odpowiedzi
Oto przegląd głównych aktów prawnych regulujących pracę szkół w Niemczech:
- Grundgesetz (Ustawa Zasadnicza)
- Jest to konstytucja Niemiec, która w artykule 7 ustanawia podstawowe zasady dotyczące systemu edukacji, w tym nadzór państwa nad szkołami.
- Schulgesetze der Länder (Ustawy szkolne landów)
- W Niemczech edukacja leży w gestii landów (krajów związkowych), więc każdy z 16 landów ma własną ustawę szkolną regulującą szczegółowo funkcjonowanie szkół na swoim terenie.
- Schulordnungen (Regulaminy szkolne)
- Są to szczegółowe przepisy wykonawcze do ustaw szkolnych, określające zasady organizacji i funkcjonowania szkół w danym landzie.
- Kultusministerkonferenz (KMK) Beschlüsse
- Uchwały Stałej Konferencji Ministrów Edukacji i Kultury Landów, które mają na celu harmonizację systemów edukacyjnych między landami.
- Bildungsstandards
- Standardy edukacyjne ustalone przez KMK, określające oczekiwane efekty kształcenia w różnych przedmiotach i na różnych poziomach edukacji.
- Lehrerdienstrecht
- Prawo regulujące status zawodowy nauczycieli, ich prawa i obowiązki.
- Jugendschutzgesetz
- Ustawa o ochronie młodzieży, która ma wpływ na niektóre aspekty życia szkolnego.
- Infektionsschutzgesetz
- Ustawa o ochronie przed infekcjami, która zyskała na znaczeniu w kontekście pandemii COVID-19 i ma wpływ na funkcjonowanie szkół w sytuacjach zagrożenia zdrowotnego.
- Bundesdatenschutzgesetz i Landesdatenschutzgesetze
- Federalne i landowe ustawy o ochronie danych osobowych, które regulują kwestie prywatności w szkołach.
- Sozialgesetzbuch VIII (Kinder- und Jugendhilfegesetz)
- Kodeks socjalny, część VIII, dotycząca pomocy dzieciom i młodzieży, która ma zastosowanie w kontekście wsparcia uczniów i współpracy szkół z instytucjami pomocy społecznej.
Warto zauważyć, że system edukacji w Niemczech jest zdecentralizowany, co oznacza, że szczegółowe regulacje mogą się różnić między landami. Dlatego też, oprócz ogólnych ram prawnych na poziomie federalnym, kluczowe znaczenie mają ustawy i rozporządzenia poszczególnych landów.
Ja jeszcze dodałbym, jakie są różnice pomiędzy landami, bo to ciekawy temat.
- Struktura systemu szkolnego
- Większość landów ma system trójdzielny (Hauptschule, Realschule, Gymnasium), ale niektóre, jak Berlin i Brandenburgia, wprowadziły system dwudzielny.
- Niektóre landy, np. Saksonia i Turyngia, mają własne unikalne struktury szkolne.
- Długość edukacji gimnazjalnej
- Tradycyjnie Gymnasium trwało 9 lat (klasy 5-13), ale niektóre landy skróciły je do 8 lat (G8).
- Obecnie trwa debata i niektóre landy wracają do modelu 9-letniego (G9) lub oferują oba warianty.
- Egzaminy maturalne (Abitur)
- Chociaż istnieje wspólna podstawa programowa, szczegóły egzaminów maturalnych różnią się między landami.
- Niektóre landy mają centralne egzaminy, inne pozwalają szkołom na większą autonomię w ich przygotowaniu.
- Programy nauczania
- Każdy land ma własne ministerstwo edukacji, które określa szczegółowe programy nauczania.
- Istnieją różnice w nauczanych przedmiotach, zwłaszcza w zakresie języków obcych i przedmiotów fakultatywnych.
- Daty rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego
- Landy koordynują swoje kalendarze szkolne, ale daty ferii i wakacji mogą się różnić.
- Kształcenie nauczycieli
- Wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli mogą się różnić między landami.
- Niektóre landy mają bardziej rygorystyczne programy kształcenia nauczycieli niż inne.
- Finansowanie edukacji
- Istnieją różnice w poziomie finansowania szkół między bogatszymi a biedniejszymi landami.
- Polityka integracji i wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami
- Landy różnią się w podejściu do integracji uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych.
- Edukacja religijna
- W niektórych landach edukacja religijna jest obowiązkowa, w innych opcjonalna lub zastąpiona etyką.
- Polityka dotycząca szkół całodziennych– Niektóre landy bardziej promują model szkół całodziennych (Ganztagsschulen), podczas gdy inne pozostają przy tradycyjnym modelu zajęć do wczesnego popołudnia.
- Podejście do edukacji wczesnoszkolnej
- Istnieją różnice w organizacji i programach nauczania w przedszkolach i wczesnych klasach szkoły podstawowej.
Te różnice między landami są wynikiem federalnej struktury Niemiec i historycznego rozwoju systemów edukacyjnych. Mimo tych różnic, istnieje Stała Konferencja Ministrów Edukacji i Kultury Landów (KMK), która pracuje nad zapewnieniem pewnego stopnia standaryzacji i porównywalności między systemami edukacyjnymi landów.