Czy sklep internetowy może odmówić realizacji zamówienia? Błąd w cenie
Czy można odmówić realizacji zamówienia – anulować zamówienie – gdy w sklepie internetowym był błąd w cenie? Albo po prostu czy można odmówić z jakiegokolwiek powodu?
Powiedzmy że ktoś zamówił u mnie w sklepie telewizor, ale okazało się, że była pomyłka i nie mam tego towaru na magazynie. Albo była pomyłka i była cena 2500 zł, zamiast 4500 zł. Co wtedy? Analogicznie do innych branż – odzież, motoryzacja, kosmetyki. Jak wygląda prawo w tej kwestii?
5 Odpowiedzi
Pomyłki jak najbardziej wchodzą w grę, to tak samo jak overbooking w hotelu – zdaża się, bo ludzie popełniają błędy i wpisują na przykład niepoprawną liczbę i w ten sposób klient widzi coś innego a w rzeczywistości jest coś innego. Więc w tym przypadku, jeśli nie mają danego sprzętu na stanie, albo promocja już się skończyła, to nie mogą Ci go sprzedać.
To w zasadzie jest kwestia ludzka bardziej niż prawna. Jeśli ktoś zrobił błąd w cenie jakiegoś produktu to przecież można to jakoś odwrócić.
W Euro RTV zrobili tak, że jak złożysz zamówienie, to przychodzi Ci e-mail, w którym będzie potwierdzone, czy twoje zamówienie może być zrealizowane, czy nie. Więc tam się nieźle zabezpieczyli, od razu nie dochodzi do zawarcia umowy, jak robisz zakup.
Trzeba zapisać w regulaminie sklepu, że do złożenia zamówienia i zawarcia umowy dochodzi w momencie, gdy klient dostanie mailowe potwierdzenie zamówienia. A nie w momencie, gdy naciśnie „kupuję i płacę”.
Dlatego też, ustaw sobie w swoim sklepie internetowym tak, że jak ktoś złoży zamówienie, to pracownik sklepu musi potwierdzić przyjęcie zamówienia jakimś kliknięciem i dopiero wtedy dochodzi do zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
Jeśli jest błąd w cenie, sklep może odmówić, jeśli sobie odpowiednio przygotował regulamin. Zachowujmy się też po ludzku, ludzie popełniają błędy. Jeśli np. sklep wystawił telewizor wart 8 tys. zł np. za 100 zł, to na pewno jest to pomyłka ludzka i nie liczcie na to, że taki sprzęt do was przyjdzie.