Wynajmowanie mieszkania a Urząd Skarbowy
O czym należy pamiętać, kiedy chcemy wynająć mieszkanie? Jakie dokumenty przedłożyć, co i kiedy należy zapłacić Skarbówce? Oczywiście mówię o sytuacji, gdy chcemy wynajmować komuś mieszkanie zgodnie z prawem.
5 Odpowiedzi
Wynajem mieszkania godnie z prawem powinno się zacząć od podpisania umowy, która powinna zawierać wszytskie szczegóły. Poza tym jesli chodzi o Urząd Skarbowy trzeba złożyć tam pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. I to wszystko. Ale bardzo niewiele osób to robi. 😀
Najlepiej będzie, aby zlecić załatwienie podatku jakiejś dobrej księgowej. Może to zrobić dla ciebie na przykład firma infakt która zajmuje się księgowością i mają bardzo tanio.
Jeśli wynajmować mieszkanie, to najbardziej opłaca się wynajmować turystom na kilka dni, niż na stałe jakimś lokatorom. Są nawet firmy, które przyjmują od ciebie mieszkanie, płacą ci samą kwotę co miesiąc, a oni wynajmują turystom.
Ale są też poważne minusy takiego rozwiązania. turyści często krzyczą i powodują problemy z sąsiadami. Mogą też zdemolować mieszkanie, dlatego trzeba brać kaucję. Ale większość turystów nie chce płacić kaucji i koło się zamyka.
Żeby się w taki sposób rozliczyć, to musisz mieć dowód każdej wpłaty, najlepiej na konto bankowe. Jakbyś miał dostawać kasę w gotówce, to wydaje mi się, że musisz to rozliczyć już jako działalność itp. Skomplikowana sprawa. Dlatego najlepiej się w to nie bawić. No ale jak już bardzo chcesz, to żeby się nie pomylić zleciłbym to księgowej.
Podczas wynajmu mieszkania zgodnie z prawem, istnieje kilka kluczowych kwestii, które należy wziąć pod uwagę:
1. Umowa najmu: to dokument określający warunki najmu między wynajmującym a najemcą. Powinien zawierać informacje takie jak: okres najmu, kwota czynszu, zasady dotyczące zwrotu kaucji, obowiązki stron itp.
2. Dokumenty potwierdzające własność: przed wynajęciem mieszkania, wynajmujący powinien przedstawić dokumenty potwierdzające, że jest prawowitym właścicielem nieruchomości.
3. Zgłoszenie najmu do Urzędu Skarbowego: wynajmujący jest zobowiązany do zgłoszenia umowy najmu do odpowiedniego urzędu skarbowego w ciągu 14 dni od daty jej zawarcia.
4. Podatek dochodowy: wynajmujący musi pamiętać o opłaceniu podatku dochodowego od uzyskanych przychodów z tytułu najmu. Wysokość podatku zależy od kwoty uzyskanych dochodów. Podatek płaci się w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
5. Zaliczki na poczet przyszłych należności podatkowych: wynajmujący ma obowiązek wpłacać zaliczki na poczet przyszłych należności podatkowych, jeżeli kwota podatku dochodowego od przychodów z najmu przekroczy łącznie w roku podatkowym kwotę 2 840 zł. Zaliczki te wpłaca się do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
6. Ubezpieczenie mieszkania: jest to dobrym pomysłem dla ochrony przed ewentualnymi uszkodzeniami czy stratami.
Wynajmowanie mieszkania to odpowiedzialne zadanie, które wymaga dokładnej wiedzy o prawie i zrozumienia obowiązków. Zawsze dobrze jest skonsultować się z prawnikiem lub doradcą podatkowym w razie jakichkolwiek wątpliwości.
Nierzadko najem kończy się konfliktem, warto też wiedzieć jak asertywnie podchodzić do tematu w trudnej sytuacji.