Czy sklep internetowy musi mieć regulamin?
Czy sklep internetowy musi mieć regulamin? Czy otwierając sklep internetowy, muszę mieć na tym sklepie regulamin? Czy można zacząć bez regulaminu i później go dodać? Albo wcale nie dodawać?
5 Odpowiedzi
Regulamin sklepu internetowego to wsparcie prawne dla właściciela sklepu, więc ja bym z niego nie rezygnował. W razie jakichkolwiek problemów z kilentami o charakterze podstawowym bronisz się poprostu regulaminem i tyle. Warto go mieć, to jak Twoja tarcza przed konfliktami z natarczywym, skomplikowanym kilentem.
Regulamin w sklepie internetowym musi się znajdować, gdyż świadczysz usługi drogą elektroniczną (tak nawiązujesz umowy).
Po pierwsze dlatego, że w Polsce istnieje obowiązek informacyjny, nałożony na właściciela sklepu internetowego. Obowiązek informacyjny obejmuje obowiązki informacyjne związane z zamówieniami na odległość i z ofertami elektronicznymi.
Innymi słowy, zgodnie z polskim prawem, musisz poinformować swoich klientów o wielu sprawach, np. kto sprzedaje, jakie są dane firmy, jaka jest polityka zwrotów i reklamacji, jakie są opłaty (np za towar + za dostawę, w jakich przypadkach dostawa jest darmowa), jak wygląda dostawa itd. Co więcej, masz obecnie obowiązek poinformowania, kto jest administratorem danych osobowych, udostępnianych przez klienta (np. Ty, jako właściciel sklepu) oraz gdzie, komu je przekazuje i po co (np. kurierowi, który dostarczy paczkę).
Wszystkie te informacje powinny więc znaleźć się w regulaminie, dzięki czemu będą jasno sformułowane, łatwe do znalezienia i dostępne dla klienta – powinny być łatwe do znalezienia, najlepiej na str. głównej. Oczywiście, teoretycznie nie musisz mieć nazwy „regulamin”, możesz nazwać ten dział informacyjny inaczej, ale… musisz go mieć. Więc po co kombinować? Lepiej zrobić zadość prawu i napisać klasyczny, przystępny regulamin (od początku funkcjonowania sklepu).
Po drugie, jak powiedział przedmówca, jak masz regulamin, to wszystko jest jasne. Jak się ktoś o coś Ciebie uczepi, to sprawę rozwiązujesz na podstawie regulaminu.
Tak powinien się znajdować regulamin na stronie, dostępny dla klientów. W zasadzie każda sprzedaż to jest swojego rodzaju umowa. Dlatego tez dowodem tej umowy zawsze powinien być paragon albo faktura w zależności od tego, czego wymaga klient.
Należy mieć regulamin w sklepie internetowym i raczej nie powinieneś go pisać sam. Lepiej zlecić to firmie prawniczej, która specjalizuje się w takich kwestiach. Nie jest to bardzo drogie, za kilkaset zł można mieć regulamin, politykę prywatności i parę innych dokumentów potrzebnych do sklepu internetowego.
Mój kolega płacił 750 zł netto za taki zestaw, pomagałem mu ze startem sklepu internetowego.
Regulamin w sklepie internetowym jest wymagany prawnie. Jeśli będzie jakiś problem z klientem i nie będziesz mieć regulaminu, będziesz mieć problem. Musi też być wymuszona akceptacja tego regulaminu podczas składania zamówienia. Sklep powinien też zawierać politykę prywatności.