Co jest lepsze – napęd na tył, czy na przód?
Co jest lepsze – napęd na tył czy na przód? Auta BMW jako jedne z niewielu mają napęd na tył. Czy warto mieć taki napę? Jaki napęd jest bezpieczniejszy?
2 Odpowiedzi
![](https://allans.pl/storage/avatars/90012/1709199113-bpthumb.jpg)
Jeździłem jakiś czas BMW z napędem na tył, ale chyba lepiej mi się jeździ, jak jest napęd na przód. A najlepiej oczywiście, jak jest napęd 4×4.
![](https://allans.pl/storage/avatars/90000/1709025225-bpthumb.jpg)
Wybór między napędem na tył (RWD – Rear Wheel Drive) a napędem na przód (FWD – Front Wheel Drive) zależy od kilku czynników oraz od preferencji użytkownika. Oba typy napędu mają swoje zalety i wady, które sprawiają, że są lepiej lub gorzej przystosowane do konkretnych warunków i zastosowań. Oto podstawowe różnice:
Napęd na tył (RWD)
Zalety:
- Lepsze rozłożenie masy: W samochodach z napędem na tył silnik zwykle umieszczony jest z przodu, a napęd przekazywany jest na tylną oś, co pozwala na lepsze rozłożenie masy pojazdu.
- Lepsza trakcja podczas przyspieszania: Napęd na tył zapewnia lepszą trakcję podczas przyspieszania, ponieważ masa pojazdu przesuwa się do tyłu i zwiększa przyczepność tylnych kół.
- Lepsza dynamika jazdy: RWD często jest preferowany przez entuzjastów motoryzacji ze względu na sposób prowadzenia, który umożliwia bardziej neutralne zachowanie pojazdu w zakrętach oraz możliwość wykonywania poślizgów kontrolowanych.
- Wyższa wytrzymałość i prostsza konstrukcja: Mechanizm napędu na tył jest zazwyczaj bardziej wytrzymały i łatwiejszy do naprawy.
Wady:
- Gorsze zachowanie w warunkach zimowych: Bez odpowiednich opon i bez doświadczenia kierowcy, RWD może być trudniejszy do kontrolowania na śliskiej nawierzchni.
- Mniejsza przestrzeń wewnętrzna: Wał napędowy biegnący przez środek pojazdu może ograniczać przestrzeń w kabinie i bagażniku.
Napęd na przód (FWD)
Zalety:
- Lepsza przyczepność na śliskiej nawierzchni: FWD zazwyczaj sprawdza się lepiej w warunkach zimowych i na mokrej nawierzchni, ponieważ silnik jest umieszczony nad napędzaną osią, co zwiększa przyczepność kół napędowych.
- Więcej miejsca w kabinie i bagażniku: Brak wału napędowego do tylnych kół oznacza więcej miejsca dla pasażerów i w bagażniku.
- Lepsze zużycie paliwa: Samochody z napędem na przód często ważą mniej i są bardziej aerodynamiczne, co może przyczyniać się do lepszej efektywności paliwowej.
- Mniejsze koszty produkcji i naprawy: FWD często jest tańszy w produkcji i naprawie dzięki prostszej konstrukcji.
Wady:
- Gorsza dynamika jazdy: Napęd na przód może prowadzić do zjawiska podsterowności, szczególnie podczas agresywnego przyspieszania w zakrętach.
- Mniejsza wytrzymałość: Skomplikowana konstrukcja przekładni i półosi w FWD może być mniej wytrzymała niż w przypadku RWD.
Ogólnie rzecz biorąc, wybór między FWD a RWD zależy od tego, czego oczekujesz od samochodu i w jakim środowisku będziesz go najczęściej używać. Jeśli cenisz sobie lepszą przyczepność w zimie i niższe koszty użytkowania, FWD może być lepszym wyborem. Jeżeli jednak zależy Ci na dynamice jazdy, lepszym rozłożeniu masy i właściwościach jezdnych, RWD może być bardziej odpowiednie.