Jak powinno się zmieniać biegi w aucie?
Jak powinno się zmieniać biegi w aucie? W jaki sposób zmieniać poprawnie biegi? Należy trzymać sprzęgło i puścić gaz? Jak najlepiej trzymać gałkę od biegów?
4 Odpowiedzi
Bardzo ostrożnie. Dobrze dociśnij sprzęgło i zmień bieg. I raczej nie zmieniaj biegów z 1 na 3 i tak dalej tylko po kolei.
Dostosuj to do prędkości jaką chcesz się poruszać i do sytuacji na drodze. Słuchaj dźwięku silnika, jak zaczyna za bardzo „buczeć”, to może znaczy, że jedziesz na zbyt niskim biegu w stosunku do prędkości. Ja to oceniam właśnie na słuch.
I tak, sprzęgło dobrze dociskaj. Co do używania ich po kolei, dobra zasada, ale nie zawsze, zwłaszcza jak lubisz pojechać „na luzie” wtedy ta zasada nie ma sensu. Wybierasz bieg do prędkości i tak jeszcze by nie wyhamować auta, jeśli akurat nie chcesz hamować.
I nie jeźdź z wieczne wciśniętym sprzęgłem, jak niektórzy to potrafią robić, bo będziesz naprawiać sprzęgło. ;]
Takie rzeczy przychodzą raczej automatycznie, razem z nauką tego, jak się jeździ samochodem. Nie ma jakiegoś jedynego sposobu na to, żeby trzymać gałkę biegów.
Jak chodziłam na kurs prawa jazdy to mój wykładowca zawsze mi mówił, że są dwie możliwości jazdy jeśli chodzi o zmianę biegów. Pierwsza to zmiana biegów związana z szybkością, czyli 1 ruszamy, 2 jak mamy już 20 na liczniku, 3 30 na liczniku, 4 to 40 na liczniku i tak dalej… Drugi sposób to słuchanie samochodu i jego odgłosów. Warto jechać w ciszy bez radia i wtedy usłyszysz czy samochód potrzebuje już wyższego biegu. Jeśli będziesz jechać na drugim biegu 40 na godzinę to wtedy usłyszysz buczenie i samochód będzie błagał o zmianę. Trzeba wyczuć samochód bo każdym jeździ się inaczej.
Co do technicznej zmiany biegów to konieczne jest porządne dociśnięcie sprzęgła bo inaczej bieg nie będzie chciał wejść i skrzynia będzie zgrzytać. Ja ręce trzymam na kierownicy, a dopiero podczas chęci zmiany biegu kładę rękę na gałce do zmiany biegów i robię to bardzo delikatnie. Skrzynia sama Cię poprowadzi, najlepiej sobie poćwiczyć zmianę na sucho i nie robić tego siłowo bo skrzynia padnie. Warto też przyjrzeć się jaki bieg gdzie jest bo skrzynie się różne, szczególnie jeśli chodzi o wsteczny, czasami pod 5, a czasem pod jedynką.