Jak zachowuje się autystyczne dziecko?
Jak zachowuje się autystyczne dziecko? Jakie są pierwsze objawy autyzmu u dziecka? Po czym rozpoznać, że dziecko może chorować na autyzm? Jakie choroby mogą być mylone z autyzmem? Co lubią dzieci autystyczne?
4 Odpowiedzi
Autyzm u dzieci upośledza relacje społeczne oraz komunikację, a także powoduje pewne stereotypowe zachowania. Dziecko z autyzmem:
- nie reaguje na własne imię,
- nie rozumie poleceń ani znaczenia słów „tak” i „nie”,
- zazwyczaj nie mówi lub mówi śpiewnym, wysokim głosem,
- nieprawidłowo używa składni i fonologii,
- nie rozumie aluzji i metafor,
- nie inicjuje rozmowy i nie potrafi jej podtrzymać,
- unika kontaktu wzrokowego,
- nie interesuje się innymi,
- nie potrafi nawiązać relacji z rówieśnikami,
- utrzymuje dystans nawet w stosunku do bliskich mu osób,
- reaguje nieadekwatnie do sytuacji (np. dziwnymi minami czy grymasami),
- nie toleruje zmian,
- może wykazywać dziwne zachowania w związku z zabawą (np. rozstawiać zabawki, zamiast się nimi bawić),
- ma obserwowalne manieryzmu ruchowe (np. kręci się, kiwa, macha rękami, uderza głową),
- może żądać tylko określonych pokarmów (np. tylko słonych lub wodnistych, „papkowatych” i łatwych do przełknięcia),
- może nie tolerować pewnego materiału lub w ogóle ubrań,
- niekiedy nie toleruje przytulania albo wręcz przeciwnie – uwielbia być mocno przytulane i może podchodzić do innych, aby ich mocno ściskać,
- często nie potrafi znieść określonych dźwięków czy hałasu, ponieważ przeszkadzają mu one.
Czasami zdarza się, że autyzm trudno odróżnić od takich zaburzeń jak np. upośledzenie umysłowe, U niektórych dzieci wraz z nim występują:
- osłabienie odporności,
- niedobór witamin i minerałów,
- osłabiona zdolność odtrucia organizmu.
Jak rozpoznać autyzm?
Istnieją jednak pewne zachowania i cechy, które są powszechnie związane z autyzmem, które mogą być wykorzystane do pomocy w identyfikacji tego stanu u osób, które mogą wykazywać jego oznaki.
Niektóre z najczęstszych oznak autyzmu obejmują trudności z interakcją społeczną i komunikacją, powtarzające się zachowania i intensywne zainteresowania pewnymi tematami lub przedmiotami. Osoby z autyzmem mogą mieć również problemy z przetwarzaniem sensorycznym, co może powodować, że są one albo nadmiernie wrażliwe lub niewrażliwe na pewne bodźce.
Dodatkowo, wiele osób z autyzmem ma również trudności z umiejętnościami wykonawczymi, takimi jak planowanie i organizacja.
Jeśli podejrzewasz, że ktoś kogo znasz może być na spektrum autyzmu, najlepszą rzeczą do zrobienia jest konsultacja z profesjonalistą, który może przeprowadzić dokładną ocenę i zapewnić dokładną diagnozę.
Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które wpływa na zdolność osoby do komunikacji i interakcji z innymi. Objawy mogą być różne, od łagodnych do ciężkich, i mogą obejmować trudności z interakcją społeczną, powtarzające się zachowania oraz problemy z mową i językiem.
Nie ma jednej uniwersalnej definicji autyzmu, ale generalnie charakteryzuje się on wyzwaniami w zakresie umiejętności społecznych, komunikacji i powtarzających się zachowań.
Jeśli uważasz, że ktoś kogo znasz może być na spektrum autyzmu, jest kilka kluczowych znaków, których należy szukać. Osoby z autyzmem mogą:
– Unikać kontaktu wzrokowego
– mieć problemy z rozumieniem lub używaniem gestów
– mieć problemy z rozumieniem lub używaniem języka mówionego
– Powtarzać słowa lub frazy w całości
– Denerwują się drobnymi zmianami
– Mają obsesyjne zainteresowania
– Machają rękami, kołyszą ciałem lub kręcą się w kółko
– Zaangażowanie w zachowania samookaleczające
Zachowania dzieci z autyzmem mogą różnić się od siebie, ale istnieje kilka częstych cech, które mogą pomóc w identyfikacji tego stanu. Poniżej znajduje się lista niektórych z tych cech:
- Komunikacja werbalna i niewerbalna: dzieci z autyzmem mogą mieć trudności z komunikacją werbalną i niewerbalną. Mogą nie mówić wcale, mówić bardzo mało, lub używać języka w nietypowy sposób.
- Interakcje społeczne: dzieci z autyzmem często mają trudności z interakcjami społecznymi. Mogą nie reagować na swoje imię, unikać kontaktu wzrokowego, lub nie angażować się w zabawy z rówieśnikami.
- Zachowania rutynowe i powtarzalne: dzieci z autyzmem często wykazują zachowania rutynowe i powtarzalne. Mogą uporczywie uprawiać jedną czynność lub obsesyjnie interesować się jednym tematem.
- Odpowiedź na bodźce sensoryczne: dzieci z autyzmem mogą być nadwrażliwe lub zbyt mało wrażliwe na różne bodźce sensoryczne. Mogą reagować negatywnie na określone dźwięki, zapachy, smaki, tekstury lub kolory.
- Trudności w nawiązywaniu relacji: mogą mieć problem z nawiązywaniem i podtrzymywaniem relacji z rówieśnikami. Często wolą zabawę samotną niż grupową.
Ważne jest zauważenie, że każde dziecko z autyzmem jest unikalne i może wykazywać różne kombinacje tych cech. Jeśli zauważysz jakiekolwiek z tych symptomów u swojego dziecka, skonsultuj się z profesjonalistą w dziedzinie zdrowia psychicznego.