Czy konsument ma prawo do zwrotu towaru?
Czy konsument ma prawo do zwrotu towaru? Wydaje mi się, że ma prawo do zwrotu towaru, ale wolę się zapytać i upewnić. A może konsument nie ma prawa do zwrotu towaru?
6 Odpowiedzi
Jeśli konsument dokonał zakupu w sklepie stacjonarnym to sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia nie wadliwego towaru.
Wyjątek stanowi fakt zakupu towaru poza siedzibą przedsiębiorstwa np. podczas pokazu lub w sklepie internetowym, wtedy masz 14 dni za odstąpienie od umowy i 14 na zwrot towaru.
Gdy kupujesz coś poza siedzibą przedsiębiorstwa (np. przez Internet) masz 14 dni na odstąpienie od umowy.
Jeśli kupujesz w sklepie stacjonarnym, przyjęcie zwrotu jest dobrą wolą sklepu.
Dlaczego rozróżniacie to w ten sposób? A reklamacje? Jeśli towar się zepsuje niedługo po zakupie? Najprostrzy przykład – buty. Jeśli się rozkleją przecież mam prawo do złożenia reklamacji i dokonania zwrotu.
Sprzedawca może indywidualnie ustalać sobie zasady. Np. wiele sklepów odzieżowych zabroniło zwrotu odzieży za gotówkę i wymieniają tylko dla bony. To dlatego, że dużo „dzid” kupowało sobie ubrania na tydzień, założyło na imprezę i potem po tygodniu ubrania były zwracane. Sklepy traktowane były jak darmowa wypożyczalnia.
A Pepco z kolei za każdym razem informuje, że bielizna nie podlega zwrotowi. Przy każdym zakupie o tym informują.
Jeśli kupujesz od firmy, masz możliwość zwrotu. Jeśli kupujesz od osoby indywidualnej, na przykład na OLX ktoś sprzedaje telefon czy laptop i ci się zepsuje na miesiąc, wszystko zależy od woli sprzedawcy. Ty nie możesz nic zrobić. Chyba że będziesz w stanie udowodnić, że sprzedawca zataił wadę. Ale to jest niezwykle trudne. A często po prostu niemożliwe. Najczęściej zaś po prostu wada jest zatajona.
Zgodnie z europejską dyrektywą o prawach konsumenta, wszyscy konsumenci w Unii Europejskiej mają prawo do zwrotu zakupionych towarów w ciągu 14 dni, bez konieczności podawania przyczyny. Prawo to znane jest jako „prawo do odstąpienia od umowy”.
W Polsce ustawa o prawach konsumenta wdraża dyrektywę i daje konsumentom prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Oznacza to, że możesz zwrócić zakupiony towar i otrzymać zwrot pieniędzy, pod warunkiem, że powiadomisz sprzedawcę w ciągu 14 dni od otrzymania towaru.