Czym się różni gwarancja od rękojmi?
Czym się różni gwarancja od rękojmi? Czy lepiej skorzystać z gwarancji czy rękojmi? Co daje rękojmia? Czy dla konsumenta korzystniejsza jest rękojmia, czy gwarancja?
1 Odpowiedź
Rękojmia i gwarancja różnią się innym czasem dochodzenia swoich roszczeń co do towaru. Oraz inną odpowiedzialnością za dany towar. W ramach rękojmi za wadliwy towar odpowiada sprzedawca, natomiast w ramach gwarancji odpowiedzialność ponosi producent.
Sprzedawca zawsze odpowiada za wydany towar z mocy prawa, natomiast producent nie ma obowiązku dawania gwarancji na dany produkt. Klient może skorzystać z rękojmi w ciągu 2 lat od momentu odbioru przedmiotu. Natomiast w ramach reklamacji termin ten jest dokładnie określony w dokumencie, który otrzymujemy – może wynosić np. rok, albo 5 lat.Wszystko zależy od producenta.
Bardzo ważną różnicą pomiędzy gwarancją a rękojmią jest termin ich ważności po wymianie wadliwej rzeczy. Rękojmia nie ulega wydłużeniu, jeżeli przedmiot zostanie wymieniony na nowy. Natomiast gwarancja w takim przypadku powoduje, że czas zostaje liczony od początku, od momentu wydania nowej rzeczy.
To, który sposób jest lepszy dla konsumenta zależy od sytuacji. Trzeba sobie przeanalizować za i przeciw, co będzie dla nas korzystniejsze. Czasem też, może zdarzyć się tak, że daty wybiorą za nas ten sposób. Np. rękojmia już minie, a mamy jeszcze gwarancje, albo odwrotnie, że producent nie dał gwarancji, ale istnieje rękojmia.