FIAT Tipo 1.4 Benzyna 2018 – opinie
Poszukuję nowego samochodu za rozsądną cenę. Te Fiaty chodzą dość tanio. Czy to dobre samochody? Warto kupić Fiata Tipo zasilanego benzyną z 2018 roku? Głównie jeżdżę po mieście lub drogach międzymiastowych, rzadko po autostradach, więc nie potrzebuję szybkiego auta.
1 Odpowiedź
Przebieg: 85 000 km | Okres użytkowania: 4 lata
Dlaczego wybrałem Tipo?
Szukałem przestronnego auta rodzinnego w rozsądnej cenie. Po Golfie VI byłem przyzwyczajony do solidnego wnętrza, ale ceny używanych Volkswagenów poszły w kosmos. Tipo kupiony jako 2-latek z salonu za połowę ceny podobnie wyposażonego Golfa czy Focusa.
Największe zalety
Przestrzeń – to jest kolos jak na kompakta! Z tyłu miejsca jak w klasie wyżej, kolana nie dotykają foteli nawet przy moich 185 cm wzrostu. Bagażnik 440 litrów połyka wszystko – wózek, zakupy na tydzień, walizki na wakacje.
Stosunek jakości do ceny – za te pieniądze dostałem klimatyzację, tempomat, czujniki parkowania, 7-calowy ekran dotykowy. W innych markach miałbym gołe deski.
Koszty eksploatacji – części tanie, mechanicy znają ten silnik (to stara jednostka FIRE), spalanie w trasie schodzi do 5,5 l/100km, w mieście około 7-8 l.
Wady i rozczarowania
Silnik 95 KM – szczery? Jest za słaby. Na mieście daje radę, ale wyprzedzanie na trasie to przygoda. Przy pełnym obciążeniu (rodzina + bagaże) auto ledwo zipie pod górki. Trzeba było brać 1.4 120KM lub diesla.
Jakość materiałów – twarde plastiki wszędzie, kierownica się ślizga, podłokietnik skrzypi od 30 000 km. Po niemieckim aucie to spory regres.
Drobne usterki – wymiana żarówki w przednim reflektorze to dramat (trzeba zdjąć koło i nadkole), problemy z czujnikiem ciśnienia w oponach (ciągle się resetuje), piszczące tylne hamulce mimo wymiany klocków.
Dynamika – 0-100 km/h w prawie 13 sekund… na papierze. W rzeczywistości z klimatyzacją i pasażerem czujesz jakby było 15 sekund. Elastyczność prawie żadna.
Typowe problemy
- Szybko zużywające się łożyska kół (wymiana po 60 000 km)
- Problemy z elektrycznymi szybami (wymieniłem już jeden mechanizm)
- Lakier delikatny jak papier – kamyki zostawiają ślady
Podsumowanie
Czy polecam? Tak, ale z zastrzeżeniami. Jeśli szukasz taniego, przestronnego auta do miasta i czasem na trasę – będzie OK. Jeśli jednak jeździsz dużo po autostradach albo cenisz sobie przyjemność z jazdy – szukaj dalej.
Ocena: 3,5/5
Tipo to uczciwe auto za uczciwe pieniądze. Nie zachwyca, ale też nie zawodzi. Idealny jako pierwsze auto rodzinne, gdy budżet jest ograniczony. Ja jednak przy następnej wymianie wrócę do czegoś z wyższej półki – człowiek się starzeje i chce więcej komfortu.
Rada dla kupujących: Unikajcie wersji 1.4 95KM – bierzcie minimum 120KM lub diesla 1.6 Multijet. I koniecznie z pakietem Plus lub Lounge – podstawowa wersja Pop to spartańskie warunki.