Jak często wymieniać opony? Co ile lat wymieniać?
Jak często wymieniacie opony? Ile lat jeździcie na oponach letnich i oponach zimowych? Albo inaczej – ile kilometrów? Jaka jest trwałość opon? Jak długo można jeździć na jednych oponach?
10 Odpowiedzi
Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. To zależy od tego, jakie opony sobie kupiłeś w pierwszej kolejności, jak dużo jeździsz, jak jeździsz, w jakich warunkach.
Jak często wymieniać opony? Ja jak kupię nowe i przejadę tak około 30 tys. km rocznie, to raz na te 3-4 lata wymieniam opony. Znam ludzi, co i 10 lat jeżdżą na tych samych, łysych oponach, ale to bardzo niebezpieczne i nieodpowiedzialne.
Warto potrafić odczytać wiek opony, ponieważ opona też się starzeje.
Data produkcji opony jest napisana na boku opony, za symbolem DOT – w pobliżu tego symbolu.
Może jeszcze coś innego przy tym DOT być, nie tylko wiek opony.
Datę produkcji danej opony określają 3 lub 4 cyfry zaznaczone dodatkowym wytłoczeniem. Należy uważać szczególnie na opony z 3-cyfrowym oznaczeniem. Takie opony są bardzo stare – minimum 20-letnie, ponieważ takie modele zostały wyprodukowane przed rokiem 2000.
4-cyfrowe ciągi to już nowsze opony i można je rozszyfrowć: pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień a dwie ostatnie rok produkcji opony. Rok ma nieco ponad 50 tygodni.
Przykład: 1410 oznacza, że model został wyprodukowany 14 tygodnia 2010 roku, Czyli w 2010 roku jakoś w pierwszej połowie kwietnia.
Polskie przepisy mówią, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm.
Ale to 1.6 to już jest ostateczna ostateczność i wtedy już jest mniejsza przyczepność, lepiej nie czekać, aż bieżnik będzie tak płytki i wymienić opony wcześniej. Szczególnie, jeśli dużo jeździmy albo szybko jeździmy.
W oponach zimowych granica głębokości przerw między blokami musi wynosić minimalnie 4 mm, a w letnich oponach – 3 mm – to zabezpieczy nasze auto przez wpadnięciem w poślizg.
Każda opona jest także wyposażona w specjalny wskaźnik dotyczący zużycia bieżnika TWI. Jest on oznaczony symbolem trójkąta.
W lepszych oponach są też czasem dodatkowe wskaźniki pokazujące zużycie opony i sugerujące, że należy wymienić opony.
Ja wymieniam opony wtedy, kiedy w wulkanizacji sugerują mi to zrobić. Pracują koło mnie w wulkanizacji spoko ludzie i zawsze można polegać na ich rzetelnej opinii. Jak mówią, że trzeba zmienić opony, to zmieniam opony.
Ja też polegam na opinii specjalisty w wulkanizacji. Korzystam z takiego punktu, gdzie można na miejscu kupić nowe i używane opony. Wiem, że nie oszukają mnie dla zysku. Znam ich od kilkunastu lat i jakieś tam pojęcie o oponach też mam.
Ja tam zdaję się na profesjonalistów, gdzie na każdy sezon jeżdżę, by wymienili mi opony. Oni się na tym znają i jak przychodzi czas to zalecają wymianę starych opon na nowe. Sama w ogóle nie znam się na tym.
Jeżeli ktoś dużo jeździ to będzie wymieniać opony częściej niż ktoś, kto w sumie mało jeździ. Podobno po przejechaniu około 60 000 km powinno się wymieniać opony. Wszystko zależy od producenta, jeden podaje w specyfikacji więcej km, inny mniej.
Dużo zależy od tego, jak często i jak daleko jeździsz. Im więcej korzystasz z samochodu tym szybciej będą zużywać się opony.
Wymiana opon w samochodzie zależy od kilku czynników, w tym od ich stanu technicznego, głębokości bieżnika i wieku. Oto kilka ogólnych wytycznych:
- Głębokość bieżnika: przepisy w wielu krajach wymagają, aby głębokość bieżnika opony była nie mniejsza niż 1,6 mm. Opony powinny być wymieniane, kiedy bieżnik osiągnie ten minimalny poziom.
- Wiek opony: wielu producentów opon zaleca wymianę opon co 5-10 lat, niezależnie od stanu bieżnika. Z czasem guma traci swoje właściwości i może stać się krucha lub popękać, co może prowadzić do awarii opony.
- Zużycie: opony należy regularnie kontrolować pod kątem równomierności zużycia. Jeśli na oponach widać nierównomierne zużycie, może to być znak, że pojazd ma problem z wyważeniem kół, geometrią zawieszenia, lub innymi kwestiami mechanicznymi, które należy rozwiązać.
- Pory roku: w klimatach, gdzie występują zimy z obfitymi opadami śniegu lub niskimi temperaturami, zaleca się sezonową wymianę opon na zimowe i letnie.
- Warunki przechowywania: opony przechowywane w złych warunkach (np. na słońcu, w wilgotnych miejscach) mogą ulec szybszemu starzeniu się.
- Uszkodzenia: każde widoczne pęknięcia, przecięcia lub wybrzuszenia są sygnałem do niezwłocznej wymiany opony.
Warto zaznaczyć, że ważne jest również sprawdzanie daty produkcji opon, która jest oznaczona na boku opony w postaci czterocyfrowego kodu (pierwsze dwie cyfry to tydzień, a ostatnie dwie rok produkcji). Nawet nowe opony, które nigdy nie były używane, ale są stare, mogą nie zapewniać odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i wydajności.
Zawsze należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta opon oraz kierować się zdrowym rozsądkiem i regularnie kontrolować stan opon, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo jazdy.