Jak zoptymalizować koszty działalności gospodarczej?
Prowadzę firmę w branży IT. Czasem jest lepiej, czasem gorzej. Gdy jest mniej zleceń, opłaty są naprawdę uciążliwe, szczególnie ZUS, chociaż podatki też nie należą do najniższych. Czy da się w legalny sposób jakoś obniżyć koszty działalności? Nie chcę kombinować i oszukiwać państwa, chcę tylko w gorszych miesiącach ponosić mniejsze koszta, jak to jest w każdym cywilizowanym kraju.
6 Odpowiedzi
W miesiącach, kiedy masz naprawdę mało roboty, zawieszaj działalność. To nie jest skomplikowana procedura. Odwieszaj tylko po to, aby wystawiać faktury. Albo postaraj się robić tak, aby ciągle mieć zlecenia, IT to nie jest branża sezonowa i zlecenia nie zależą od pogody 🙂
Jeśli jesteś VAT-owcem, pamiętaj, aby brać fakturę na wszystko, co tylko możesz – żarówki, meble biurowe, smartfon, komputer, długopisy, papier do drukarki, ściereczki do czyszczenia sprzętu. Gdy zaczyna się działalność, czasem się zapomina o takich rzeczach, a to bardzo pomaga.
Działaj przede wszystkim legalnie, bierz koszty na to, co możesz, płać ZUS podatki normalnie. W naszym kraju podatki są dość niskie. Jeśli masz wysokie koszta i nie możesz ich obniżyć, podnieś ceny usług.
Ja polecam Ci skorzystać z biura rachunkowego infakt. Oni mają tam najlepszych ekspertów. Jest tanio, jeśli chodzi o standardowe usługi biura i będą Ci w stanie doradzić praktycznie najlepiej w Polsce, jak zoptymalizować koszty.
Z tego linku będziesz mieć 10% zniżki:
Ktoś powyżej radzi, aby zawieszać działalność. Ja bym się zastanowił nad tym. Jeśli będziesz starać się o kredyt hipoteczny i w historii będzie, że często zawieszałeś działalność, a ta działalność to główne lub jedyne źródło dochodu – wtedy szanse na kredyt maleją i warunki kredytu będą gorsze, ponieważ bank ponosi większe ryzyko, udzielając Ci kredyt.
Każda osoba zaczynająca jakikolwiek biznes powinna trochę doedukować się w tym temacie – porobić jakieś kursy, poczytać książki.
Koszty działalności – temat rzeka. Zastanów się, czy sprzęt, którego używasz, nie jest zbyt drogi i niepotrzebny do twoich potrzeb.
Czy nie jest przypadkiem tak, że 3 pracowników w twojej firmie robi robotę jednego pracownika.
Czy na pewno nie płacisz zbyt dużych podatków, czy nie da się płacić trochę mniejszych.
Czy masz odpowiednią taryfę na prąd czy wodę. Może uda się taniej pozyskać energię elektryczną.
Auta służbowe – najlepiej hybrydy, elektryki lub na gaz. Chociaż z gazem historia nie wiadomo jak się potoczy. Fiat, Toyota – oni mają rozsądne ceny. Nie potrzeba służbowego Audi czy BMW.
Jeśli jakiś towar pochłania duże koszty – zobacz, czy nie ma tańszego zamiennika.
Pracujesz z domu i masz duże rachunki za prąd – warto pomyśleć o fotowoltaice.
Upewnij się, że wszyscy w firmie pracują i nie jest tak, że ktoś pracuje 2 godziny dziennie, a potem się obija (chyba, że to się opłaca, bo to dobry specjalista).