Jakie zasady dobrego wychowania obowiązują podczas rozmowy przez telefon?
Jakie zasady dobrego wychowania obowiązują podczas rozmowy przez telefon? Jak powinno się zachować podczas rozmowy przez telefon?
5 Odpowiedzi
Moim zdaniem jak się do kogoś dzwoni, to należy się przywitać i przedstawić. Ale nie tylko, należy również nie przerywać rozmówcy. Pozwolić mu się wypowiedzieć. Poza tym, też nie należy rozłączać się bez pożegnania, bo to jest niegrzeczne.
Ja zawsze się staram przedstawić jak do kogoś dzwonię. I też jak ktoś do mnie dzowni, nieznajomy, albo taki, który dzwonirzadko, to też się przedstawiam. Tak sie nauczyłam od mojej babci. Poza tym można też na końcu podziękować za rozmowę. I życzyć miłego dnia albo coś takiego. Zależy z kim się rozmawia.
Jeżeli ty do kogoś dzwonisz, to się witasz i przedstawiasz. Dajesz się też przedstawić tej drugiej osobie. A potem mówisz po co dzwonisz i dajesz szansę na odpowiedź. Nie przerywasz także rozmówcy i nie wytykasz mu błędów. Na koniec się żegnasz, możesz też życzyć miłego dnia. Jak ktoś dzwoni to mniej więcej tak samo powinno być.
Jest kilka takich zasad, których powinno się przestrzegać.
Jeśli to Ty do kogoś dzwonisz to powinien się przedstawić i pierwszy rozpocząć rozmowę, a nie liczyć na to, że może ktoś Cię rozpozna. Jeśli to ktoś do Ciebie dzwonić nie musisz się przedstawiać, ale należy się przywitać. Na początku rozmowy trzeba zapytać czy nie przeszkadzamy danej osobie w jakiejś sytuacji, czy może swobodnie rozmawiać. Jak w każdej rozmowie ważne jest słuchanie i nieprzerywanie mówcy. Jeśli chodzi o zakończenie rozmowy to powinna jej dokonać osoba, która ją nawiązała. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy rozmawiamy z osobą starszą, lub na wyższym stanowisku.
Nie powinno się dzwonnic do kogoś bardzo rano i w późnych godzinach wieczornych. Wyjątkiem są jakieś bardzo kryzysowe sytuacje. W miejscach publicznych powinniśmy unikać rozmów telefonicznym lub ograniczyć je do minimum. Jeśli jesteś w towarzystwie i ktoś do Ciebie dzwoni, przeproś na chwilę i odejdź na bok, rozmowa ta powinna być krótka, żeby móc w miarę szybko wrócić do towarzystwa.
Oto zasady dobrego wychowania obowiązujące podczas rozmowy przez telefon:
- Przedstaw się na początku rozmowy
- Podaj swoje imię i nazwisko, a w razie potrzeby także firmę lub cel rozmowy.
- Mów wyraźnie i z odpowiednią głośnością
- Dostosuj ton głosu do rozmówcy i warunków.
- Bądź zwięzły i konkretny
- Szanuj czas rozmówcy, przechodząc od razu do sedna sprawy.
- Unikaj rozmów w hałaśliwych miejscach
- Znajdź ciche miejsce, by nie przeszkadzać rozmówcy i innym osobom wokół.
- Nie jedz ani nie żuj gumy podczas rozmowy
- To może być słyszalne i nieuprzejme.
- Słuchaj aktywnie
- Okazuj zainteresowanie, używając krótkich potwierdzeń jak „rozumiem” czy „tak”.
- Nie przerywaj rozmówcy
- Poczekaj, aż skończy mówić, zanim odpowiesz.
- Przeproś, jeśli musisz przerwać rozmowę
- Jeśli to konieczne, wyjaśnij powód i zaproponuj kontynuację później.
- Zakończ rozmowę uprzejmie
- Podziękuj za rozmowę i pożegnaj się.
- Nie dzwoń w nieodpowiednich godzinach
- Unikaj telefonów wcześnie rano, późno wieczorem lub w porze obiadowej, chyba że to pilne lub wcześniej ustalone.
- Szanuj prywatność
- Nie prowadź głośnych rozmów o sprawach osobistych w miejscach publicznych.
- W przypadku pomyłki, przeproś i grzecznie zakończ połączenie
- Nie przedłużaj rozmowy, jeśli to nie ta osoba, do której dzwoniłeś.
Stosowanie się do tych zasad pomoże w utrzymaniu profesjonalnych i uprzejmych relacji podczas rozmów telefonicznych.